Gevraagd op Marktplaats: durfkapitaal voor algenkweek boerderij

25 03 2008

De advertentie staat er al vanaf 10 januari, is 164 196 228 maal geraadpleegd: Jeroen Nederveen zoekt geld om een algenkweekboerderij te starten. 20 april Auke: de advertentie staat niet meer op Marktplaats.nl.  Mijn idee en einddoel in het geheel is een algenkweek fabriek geheel zelfvoorzienend te maken met terugwinning van gebruiksstoffen uit het restmateriaal, het zuiveren en opslag van het water en een constante dagelijkse uitvoer van Biodiesel. Het eerste doel is om op een oppervlakte van 4 Ha 6000 kilo droge algen per dag te produceren. Uiteraard is de bedoeling dat er kleiner gestart word. De eerste opzet gaat uit van een basismodule van een halve Ha en van daaruit continu uit te breiden. De keus om gelijk zelf biodiesel te produceren is afhankelijk van de locatie waar begonnen word en het eerste bedrag wat geïnvesteerd word. Er kan natuurlijk ook gekozen worden om de algen gelijk door te verkopen welke op de markt op dit moment ongeveer €350, /Ton oplevert.

Ik ben benieuwd naar de verdere onderbouwing.. Dit voornemen komt neer op ruim 540 ton per hectare. Ik heb begrepen dat 126 ton maximaal haalbaar is.


Acties

Information

4 responses

26 03 2008
Jeroen Nederveen

Apart om de advertentie zo te zien en dat er op deze manier aandacht aan besteed word. Maar allereerst iets over de daadwerkelijke opbrengst van algen per Ha. Je leest er de meest gekke verhalen over. Echter de meeste commerciële systemen halen tussen de 1 a 2 ton aan droge algen per dag per ha. Dit is uiteraard onder ideale omstandigheden. De volkskant heeft er een aardig stukje over geschreven genaamd .Overigens heb ik zelf enorme vraagtekens bij de maximale hoeveelheid van 126 ton per Ha. Algen kweken is een 3 dimensionale aangelegenheid. En je kan mij niet wijsmaken dat de kweekhoeveelheid gelijk blijft als de water en zon hoeveelheid worden verhoogd. Wat als je een buizenreactor 6 meter hoog maakt is dan die 126 ton per Ha nog de limiet? Het is een nieuwe techniek en je moet het kweken in 3D zien en niet in 2D, als je dat doet beperk je zelf je eigen mogelijkheden. Ik denk ook dat wij de opbrengst per Ha anders moeten gaan benoemen of redeneren. Met 3 dimensionale systemen kan je beter spreken over de opbrengst per kubieke Ha of een andere afgeleide. Ik denk dat een andere manier van opbrengst bepalen een nauwkeurige indicatie geeft. Omdat water en algengroei nu eenmaal 3 dimensies in beslag neemt in tegenstelling tot andere gewassen.
Ik ben voor mijn berekening uitgaan van de gesloten AlgaeWay® Algae growing systems. Deze heeft als opgaaf maximaal 1.9 ton per Ha per dag. Dit is net als met het brandstofverbruik met auto’s een globaal gegeven en zal in de praktijk niet gehaald worden. Ik ga uit van maximaal 1500 Kilo per dag per Ha. En dit wil ik bereiken door een stabiele voedingsbasis te gebruiken. Ik wil als de voedingsbasis dierenmest gebruiken in combinatie met kunstmest. Het water wil ik verwarmen door gebruik te maken van zonnecollectoren en een groot warmte vat. Begrijp wel dat onmogelijk en te kostbaar is om heel het jaar de watertemperatuur op 20/30 graden te houden, het gaat er meer om dat de temperatuur hoog genoeg is zodat de algen zich kunnen blijven reproduceren.
Uiteraard zal er mee geëxperimenteerd moeten worden met welke algen het beste groeien in het steeds warmer wordende klimaat in Nederland. Maar bijvoorbeeld ook met welk doel de algen gekweekt moeten worden. Algen voor de farmaceutische industrie leveren veel meer op dan voor de biobrandstof industrie. En zelfs al zou je voor de laagste verkoopprijs en opbreng gaan 126 ton per Ha, en je verkoopt het voor €0,25 per kilo levert je het nog €31.500 per Ha op. Buiten de operationele kosten is je ROI op de installatie dan 4 jaar. Investeer je in een windmolen en droogcabines die gebruikt maken zonnecollectoren. Hoef je alleen maar de voeding te regelen. Paardenmest is een goede bron van stikstof en andere voedingsstoffen en er zijn meer dan genoeg maneges in Nederland, die sinds 2006 te maken hebben met een mest boekhouding, dus die zullen je erg dankbaar zijn.
De eerste aanschaf is een grote bottleneck, maar door creatief te denken, oplossingen te verzinnen en door te zetten kom je een heel eind. En ik kan mij vergissen, ik zal echt niet de eerste zijn en misschien zijn er mensen die er anders over denken, Ik hoor het graag. Ik ben leergierig en heb soms rare ideeën en dromen, maar zonder dromen en ideeën zaten wij nu met zijn alle nog in een grot.

3 08 2009
Arnold

Beste Jeroen,

Ik heb een vraag, jij kunt wel 3d willen denken, maar volgens mij komt de straling 2d binnen, hoe wil je dan bereiken dat er rondom de buizen de benodigde straling komt?

17 08 2009
Gertjan

Er zijn meerdere mogelijkheden om het licht door te laten dringen in een verticale buis. Bijvoorbeeld Reflectie, diameter buizen, onderlinge afstand, stapel constructies of een combinatie van deze.
Of dit kosten technisch goed uit te voeren is, is een andere vraag.

Straling komt dan 2D binnen. Maar weerkaatst op een 3D oppervlak, een gedeelte gaat er om heen en kaatst op de zijkanten op de achterkant komt niks of weinig maar door reflectie kun je toch ook de achterkanten van de buizen van meer straling voor zien?

Maar let wel dat je de hoogte in gaat. Hierdoor lijkt het minder ruimte nodig te hebben maar door “groene pilaren” te zetten creëer je wel schaduw.

5 12 2009
Rudy

Ik ben bereid te investeren in nieuwe manieren om biodiesel te genereren.
Mijn voorkeur gaat uit naar mest als grondstof. Algen dragen ook mijn interesse weg.

Contacteer me via e-mail: twc@telenet.be

Geef een reactie

