Algen kweken in Hallum (wordt vervolgd)

23 12 2007

De initiatiefnemers van de algenkwekerij bij een landbouwbedrijf in Hallum hebben een website geopend, waarbij de voortgang wordt weergegeven. De discussie over de hoeveelheden te oogsten algen wordt door de initiatiefnemers tijdelijk gesloten. De toekomst zal het uitwijzen, is hun credo..

In Hallum worden de algen gekweekt in een foto bioreactor van Algaelink. Het slagen van de proef is belangrijk voor Algaelink. Het is (bij mijn weten) hun eerste operationele reactor. In eerdere posts heb ik doorgelinkt naar reacties van criticasters van de aannames van Algaelink. Hier nog een doorverwijzing, met de opmerking dat Sander Hazewinkel, mededirecteur is van Lgem, het andere bedrijf in Nederland dat via een gesloten systeem algen kweekt.


Acties

Information

10 responses

27 12 2007
Sander Hazewinkel

Mijn dank voor het stempel criticaster, (Criticaster cri·ti·cas·ter (de ~ (m.), ~s)
1 onbillijk recensent => muggenzifter ), al lijkt het mij weinig zinvol om elkaar met dergelijke benamingen naar het hoofd te smijten. De kritiek die ik heb op de beweringen van Algaelink zijn door mij onderbouwd en een onderbouwde weerlegging heb ik tot op heden niet mogen ontvangen. Begrijp mij niet verkeerd ik hoop dat ik ongelijk heb en dat de thermodynamica uiteindelijk naar het rijk der fabelen verwezen kan worden, maar ik vrees dat dit niet waarschijnlijk is. Het credo de toekomst zal het uitwijzen lijkt mij naief aangezien dit mijnsinziens teveel neerkomt op, god zegene de greep en utopia bestaat echt! redeneringen. Laat eens een energiebalans zien van de installatie van Algaelink (dus pompvermogen, oogstvermogen, E-kosten voor de bouw en vervaardiging van de installatie, additionele operationele energiekosten etc.) Dan praten we verder, gezien de installatie zoals die op de foto getoond wordt zal de energiebalans negatief uitvallen. Met andere woorden er gaat in het hele proces meer energie in dan dat er in de vorm van diesel ooit uit kan komen.

Overigens anders dan Algaelink hebben wij op dit moment drie zeer efficiente operationele reactoren online! Dus naast simpel rekenwerk zijn wij in staat om uit hands-on ervaring te spreken. Ik blijf er dan ook bij dat wat Algaelink beweert niet werkt. Zonde van het geld!

Met vriendelijke groet,

mr S.H.E. Hazewinkel

27 12 2007
auke244

Geachte heer Hazewinkel,

Bedankt voor de reactie.

Het is überhaupt niet mijn bedoeling om met dergelijke namen te gaan smijten. Laten we zeggen dat ik criticaster heb verward met criticus.

hartelijke groet, Auke van der Hoek

28 12 2007
Sander Hazewinkel

Prima! No problem. Ik was niet echt beledigd overigens daar is gelukkig meer voor nodig. Heb je overigens het artikel van Krassen Dimitrov al eens gelezen? Dit is echt redelijk verhelderend. http://www.nanostring.net/Algae/CaseStudy.pdf
http://algae-thermodynamics.blogspot.com/

Graag had ik gezien dat algen de oplossing voor ons toekomstige energietekort zouden kunnen betekenen echter zo als het er nu eruitziet gaat dit niet lukken. Een ander groot nadeel aan algen is dat ze in relatief lage concentraties in water groeien (bij ons tussen de 2 en 4 gram drooggewicht per liter en in open vijvers tussen de 0,6 en 0,8 gram drooggewicht per liter, daarna lukt het nagenoeg niet meer om alle algen in de suspesie van voldoende “groei”licht te voorzien) het ontwateren vergt heel veel energie. Nu zijn er wat technieken denkbaar waar je niet helemaal hoeft te ontwateren (b.v. vergisten) maar nog zal er een concentratie stap plaats moeten vinden die meer energie vergt dan er aan energie waarde in de algen zit. Het ontwateren is slechts een van de stappen in het gehele proces die enegie vragen. Andere belangrijke zijn: pompcapaciteit, vervoer van het eindproduct, koeling, verwarming etc.

Nogmaals dit alles wil absoluut niet zeggen dat algen geen bijdrage aan duurzaamheid leveren integendeel algen kunnen andere veel minder duurzame processen in de toekomst vervangen, zoals de visvangst voor het maken van visolie en vismeel (omega-3-vetzuren) en nog vele andere processen. Wat mij betreft is er een gouden toekomst voor de kweek van algen in Nederland alleen moeten deze algen een andere zeer energie onzuinige productie processen vervangen dan die van de productie van brandstof, want de directe route kan energetisch niet uit. Overigens zijn er voor de productie van groene brandstoffen veel efficientere en goedkopere technieken die geen concurrentie met de voedselproductie hoeven aan te gaan.

Met vriendelijke groet,

Sander Hazewinkel

28 12 2007
Sander Hazewinkel

Voor een vrolijk weekend, de volgende quote:

A quote from the BusinessWeek article on algae:
http://www.businessweek.com/globalbiz/content/nov2007/gb20071121_358781.htm?chan=globalbiz_europe+index+page_top+stories

Imperium buys practically every drop of oil U.S. algae startups are producing. So far it has sold just a few hundred gallons of finished fuel.

How does “a few hundred gallons” compare energy-wise with the money “in cash” that has been invested in the field so far?
US$1 weighs approximately 1g and is almost entirely made of cellulose with heating value of 15kJ/g. If we look at the amount of money invested just in GreenFuel Technologies (we don’t have data for the entire industry), it’s $25 million, which in $1 bills would give us 375 GJ of energy. Since a gallon of biodiesel has a heating value of ~0.133GJ, the energy content of the cash is equivalent to that of 2,820 gallons of biodiesel.

The term “cash burn” is something that startups are quite familiar with, it helps them estimate how long they can survive until the next financing. Of course, startups don’t literally “burn” cash, they just spend it. However, if the investors in GreenFuel Technologies had drawn all the money they put in the company in $1 bills, and literally burned them, they would have produced more energy than the entire U.S. biodiesel-from-algae industry has produced to date!!

Met vriendelijke groet,

Sander Hazewinkel.

>

25 09 2008
Uit de serie: hoe is het nu met… « Everything you want to know about algae, but were afraid to ask.

[…] 09 2008 het plan om bij een boerenbedrijf in Hallum algen te kweken met het systeem van Bioking? Eerdere berichten hierover op deze site zijn veel gelezen. Er is ook vaak doorgeclickt naar de site waarop de […]

30 03 2009
menno

beste Sander,

ik denk dat je niet alleen moet kijken naar de energie balans en dat het uiteindelijk meer kost dan opleverd, maar ook kunt kijken naar wat grote bedrijven ( bijvoorbeeld Corus ijmuiden) er niet wel voor over zal hebben om hun CO2 uitstoot gigantisch te verminderen door middel van algen kweek. Als je deze opbrengsten van algen transformeren in veevoer of dergelijken dan heb je twee inkomsten bronnen: de boer die geeft je geld voor het veevoer en Corus omdat je hun veel kosten bespaart voor katalisatoren en dergelijken.

met vriendelijke groet
Menno Gravemaker

3 04 2009
Paul Voerknecht

Hoi Menno,

Reken dat eens voor dan – hoeveel CO2 kan een hectare algen volgens jou in Nederland absorberen dmv photosynthese, hoeveel CO2 stoot Corus uit en hoeveel hectare is er nodig om die CO2 katalysatoren te vervangen?

Groet
Paul

8 04 2009
Art

Hoi Menno,

Ik heb Corus aangeschreven (en waarschijnlijk de verkeerde persoon) om interesse te peilen, Ik kreeg het antwoord dat corus een staalbedijf is en geen interesse heeft in algenkweek.

teleurstellend en ik zal een rekenvoorbeeld geven waar op gescoten kan worden, ik een novice in dit veld:

stel dat je je algen kweek proces (open vijver, gestookt met restwarmte en CO2 verrijkt) weet te stabiliseren op 1 gram drooggewicht per liter in een algenvijver van 1 hectare, 30 cm diep totaal volume 300000 liter. De geschatte capaciteit is 300 kg biomassa dat wordt aangemaakt per verdubbelingstijd van de gekozen algen mix.

Algen groeien snel (is 48 uur realistisch ?): als je algen goed groeien zal je hopelijk ieder 2 dagen van stilzetten uitzakkende algen als een een slurry (10gr/L) kunnen oogsten, niet die 300 KG maar een redelijk deel toch wel stel je oogst elke 2 dagen 100 kG (uit 1000L slurrymedium)

3 keer per week geconcentreerde slurry tappen moet toch wel 300 kg per week opleveren ?

Niet goed ? reken fout? Dan de gemelde waarden die ik kon vinden tot nu toe en vlgens mij redelijk breed geaccepteerd zijn:

Ingrepro meld dat ze typisch tussen 20 en 50 ton drooggewicht per hectare per jaar oogsten.

Nu de Corus berekening:

als ik het goed herinner ( maar nog niet gecontroleerd) is voor het opwekken van 1 kg algen (drooggewicht) 4.4 kg CO2 gebruikt (een deel ademen ze zelf weer uit dus ben niet 100% zeker hier)

Stel je vijver haalt 25 ton drooggewicht per Ha per jr: 25 000 kg x 4.4 kg= 110 ton C02

Stel dat corus 2 megaton C02 per jaar produceerd: dan zou 20 hectare algenkweek al ruim een CO2 neutraal bedrijf opleveren, met als bulkproduct biomassa die na raffinage een hoop bruikbare producten kan opleveren en die zo in bv de haven van Amsterdam overgeslagen kan worden.

Investering: 20 hectare land, slootjes met plastic en restwarmteleiding, een schoepenrad, wat mest en een centrifuge, met een paar man om de zaak draaiende te houden en de oogst te behandelen. Handig zou het zijn om een droog installatie en silos voor opslag te hebben.

Als emissie rechten voor CO2 in 2013 zoal ik ergens gelezen heb 40 euro per ton C02 kosten dan lijkt me dat zeer de moeite waard. voor 80 miljoen euro kom ik mijn bed wel uit😉
(dit laatste is dagdromen; helaas zijn dit soort subsidies/emissie rechtenwetten niet al te stabiel, ik moet nog maar zien of die emissie rechten handel niet op allerlei manieren vertraagd/ gaat worden..)

vrij schieten op bovenstaande is zeer gewenst !

met vreindelijke groeten, Art

Art

8 04 2009
Art

beste menno en geinteresseerden

even Update

Corus heeft 10.6 Mton emissie rechten.
sorry voor de typo’s en stommiteit in voorgaande schattingen, ik had niet goed over de eenheden nagedacht, ahum😦.

Een volledig actief corus produceerd dus 10.6 Mton !!! oftewel 10.6 miljoen ton C02 per jaar. nogmaals een poging: als je 110 ton CO2 opname per hectare per jaar van een algen vijver rekent dan heb je;; 10000 hectare hoogproductieve algenvijvers nodig om dit bedrijf CO2 neutraal te maken…
euh dat is ontnuchterend… ik hoop dat ik een rekenfout maak.

met vriendelijke groeten, Art

9 04 2009
Larry

Art,

OK, nog een keertje rekenen…

Nog afgezien van de juistheid van de andere aannames in je stelling, zou je hier dus niet 20, niet 10.000, maar bijna 100.000 (HONDERD-DUIZEND) hectare aan vijvers nodig hebben om Corus ‘CO2-neutraal’ te laten produceren. (10.600.000 / 110).

Dat is 1.000 km2, of de oppervlakte het hele Rijnmondgebied, of driekwart van de provincie Utrecht.

Inderdaad: de basisgrootheden zijn al zeer ‘ontnuchterend’.

Met vriendelijke groet,
Larry

Geef een reactie

